2005-12-07

Arenan #1 - Bollen i rullning

Efter att jag nu har jag läst igenom lokaltidningarnas artiklar går det inte att dra någon annan slutsats än den Henriksson dragit. Av de tre förslagen så tycker jag att Peder Knutssons förslag var klart bäst. Dvs det med en ny söderläktare och inbyggda hörn. Om det nu blir ombyggnad så hoppas jag för guds skull att det blir det alternativet. Men nu verkar det ju bli nybyggnad, vilket självklart är ett ännu bätttre alternativ.

Intressanta iaktagelser i artiklarna:

Det arenabolag som kommer att bildas, där Kalmar FF vill vara huvudaktör, ska stå för kostnaden av bygget. På så sätt slipper man den kommunala upphandlingen och kan dessutom pressa kostnaderna.

Att slippa den kommunala upphandlingen är ju ett självändamål om det kortar ner den byråkratiska gången.

Kjell Henriksson hade helst sett ett beslut om lokalisering före jul - men säger att det nog lär dröja till en månad efter.

Det verkar alltså som att gången kommer vara:
  1. Lokal
  2. Modell
  3. Byrokrati
  4. Bygge
Eventuellt så kommer punkt 2 och 3 överlappas. Klart är att det hela kommer ta tid. 2008 tycker jag är ett bra och eftersrävansvärt mål.

Bertil Dahl, v, påpekar att det är viktigt att det inte byggs en lyxanläggning, utan en arena för den breda gruppen kalmarbor.

Kan detta betyda att Röda Rummet:s chanser att bli verklighet har minskat, då det (iallafall för en lekman) ser relativt flashigt ut?

Nåja, bollen är att i rullning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar