2006-05-17

Nanne - En Capello eller en Linderoth?

Efter att ha fått möjligheten att följa Röda Bröders Fan-TV distribuerade presskonferenser så har jag fått revidera min bild av herr Nanne Bergstrand något.

Jag har tidigare varit under sinnesbilden att han var aningen tillbakadragen och ödmjuk, men nu tycker jag han utsrålar en oerhörd pondus och attityd, dialektetn till trots. Han är betydligt närmre firma Mourinho/Capello i framtoning än typ Anders Linderoth...

Nannes "agerande" under och efter HBK-matchen får mig att fortsätta på samma spår. Nanne sa i presskonferensen något i stil med (på frågan om den något udda byte-taktiken)

-Det här är elitfotboll, det måste spelarna tåla.

Stenhård!

Och jag är övertygad om att det ligger stor eftertanke bakom agerandet och uttalandet. Nanne hävdar själv att människors utveckling intresserar honom och jag betvivlar inte det för en sekund. Efter fyra rakar segrar så behövs det något för truppen att suga tag i, en utmaning.
  • Ari går på moln. Ta ner honom och ge honom nytt fokus.
  • Fredde har tidernas formsvacka. Byt ut honom i första halvlek. Sätt en blåslampa i röven på honom och hoppas att han snappar out of it. Att spela honom i form har ju inte fungerat.
  • Spettet klarar inte av positionsspelet. Ta ut honom och föklara att det här går inte. Du måste bli bättre om du vill spela elitfotboll. (På Benno.se hävdas det att Spettet synt på B-lagsmatchen igår med en videokamera. Med största sannolikhet för att lära sig det "svenska" spelsystemet. Härlig ambition!)
Tidpunkten för Nannes "utspel" är helt rätt. Vissa andra (före detta) allsvenska tränare går ut innan en match i femte omgången(!) och hävdar att det här är en måstematch. Det får vara ett talande exempel på fel tidpunkt att prova tough-guy-attityd. Nanne gör det när det finns tid för eftertanke hos spelarna.

Nanne är större än allsvenskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar